Felhasználási területek

E-mail

Jelentkezzen ingyenes állapotfelmérésre március 31-ig!

Ki mire használja az Alexander-technikát?

Mivel általános testhasználat tudatosítás és fejlesztésről van szó, ezért gyakorlatilag mindenkinek ajánlott!  Akár a hétköznapi élet feladatainak jobb ellátására, akár pusztán azért, hogy jobban érezze magát a testében, fájdalom mentesen, könnyedén, harmonikusan mozogni és jobban tudjon kapcsolódni saját magához és másokhoz is. Magabiztosan, nyitottan, természetesen, amennyire lehet kompenzációktól mentesen tudjon mozogni és élni!

De bármilyen speciális tevékenység végzéséhez hatékony segítséget kapunk a módszer alalapelveinek elsajátításával. Ezért gyakran használják színészek, zenészek, táncosok, előadóművészek,  tanárok, ügyvédek, managerek, és sok más hivatás képviselői (van olyan ország, ahol a katonaság a vadászpilóták felkészítésében, rehabilitációjában alkalmazza), mindazok, akik egy tudatosabb részvételre vágynak a saját életükben, hogy képesek legyenek minél többet kihozni magukból, úgy hogy közben önmaguk maradhassanak.

Ahogy Patrick Mcdonald, elsőgenerációs Alexander-tanár írja As I See It című könyvében, „…a technika abban segít, hogy elálljunk a saját sikerünk útjából”.

Az Alexander-technika és a mozgásszervi problémák idegen nyelvű szakirodalma igen gazdag.

 

Akiket érdekel bővebben ezekből a könyvekből is tájékozódhatnak:

 

F.M. Alexander színészként, eredetileg hangproblémái megoldására kezdte el kidolgozni módszerét. A színészi  játék fejlesztése a technika segítségével:


A zenészek képzésében, tapasztalatom szerint is, komoly nehézséget jelent a hangszer használata közben a megfelelő testhasználat kialakítása, a hosszas gyakorlások közben is fenntartása. A zenésztanárok megpróbálják megmutatni, elmondani, hogyan is lenne a legjobb, de a tanulás során egyszerre figyelni a játékra és a testhasználatra nagyon nehéz feladat. Az izgalom is ront a helyzeten. Elég egy kórós izomfeszültség észrevétlen  megjelenése és a gyakorlás során bekondícionálása, hogy hosszú távon kommoly  problémát okozzon játék közben.

Erre példa Alexander története is, de például Yehudi Menuhin is írt arról, hogy volt egy pont a szakmai karrierjében, amikor nagyon sokat kellett foglalkoznia a testhasználati hibáinak kijavításával. Ennek  a tapasztalatának is köszönhető, hogy ifjúsági zenekara tagjai számára kötelezővé tette az Alexander-technika alapelveinek elsajátítását.

 

Szakirodalom bővebben:

 


Éneklés közben az egész test test énekel, az énekes teste a hangszer, bővebben:

 

Judith Leibowitz a Juilliard School of  Music mestertanára több mint húsz éven keresztül tanítototta az Alexander-technikát leendő színészeknek és táncosoknak. Olyan növendékei voltak, mint Kevin Kline, Robin Williams vagy Kelly McGillis.

 

Szakirodalom  táncosok számára:


Az úszás és az Alexander-technika:

 

Futás és Alexander-technika:

 

A lovaglás az Alexander családon belül fontos tradíció volt.  Csak az érdekesség kedvéért F.M. öccse  A.R. Alexander, aki szintén a technika tanára volt, súlyos lovasbalesetet szenvedett. A kor orvosai azt mondták, hogy nem fog tudni soha járni többé. A.R. Alexander saját magát rendbe hozta a technika segítségével annyira, hogy egy sétabot segítségével tudott járni, élete végéig tanította a technikát az Egyesült Államokban. A könyv a lovaglás szerelmeseit avatja be a technika alapelveibe:


A várandósság ideje alatt hatásos segítséget nyújt az Alexander-tanár a kismamáknak, finoman támogatva a baba növekedése közben a test változásait, a mozgást, hogy minél kisebb teher nehezedjen a gerinc deréktáji szakaszára, segíti a  befeszült izmok rugalmasságának visszanyerését, a lehetőségekhez képest a test könnyed mozgásának megőrzését, a légzés használatának tudatosítását, amely majd szülés közben is hatékony segítség lehet.

 

Az üzletemberek, managerek, a döntéshozók közül is felismerték már néhányan, hogy a nagyobb nyomás, fokozott stressz alatt miatt hosszú távon szükségük van olyan módszerek elsajátítására, amelyekkel képesek megőrizni az egészségüket. Az Alexander-technika is ilyen, egy jól használható önmenedzselő, stressz oldó módszer.

 

Akit érdekel a pszichoszomatika vagy a szokásformálás  az Alexander-i elvek alapján:

Az Alexander-technikát sajnos könyvből  elsajátítani nem lehet. Szükség van egy képzett tanár közre működésére. Azért, mert a testhasználati megszokásainkat az idegrendszerünk otthonosnak, biztonságosnak, egész egyszerűen jónak érzékeli, még ha komoly problémát is okoz. Minden, ami új, még akkor is, ha az új használat megszünteti a már kialakult problémákat, ismeretlen, szokatlannak érzékeli. Ezért is nehéz megváltoztatni a szokásainkat. Kell a külső visszajelzés, hogy néha az érzéseink ellenére is ,tudjuk, jó az irány, amerre haladunk vagy épp egy zsákutcában menetelünk.

Sajnos magyarul nem túl sok a hozzáférhető szakirodalom, de szerettem volna bemutatni, hogy a több, mint 100 éve  működő módszer gazdag és széleskörű irodalommal rendelkezik.